Român în Europa, Ultimi emigranti, primii europeni

De ce ne deranjeaza directiva lucratorilor detasati?

IMG_0078

Stim ca abia ce a fost adoptata in 2014 si cu implementare in 2016, directiva regimului de detasare a lucratorilor in alte tari la munca, si iata, Comisia inca de anual trecut vine cu o revizuire.

Cu totii suntem de acord ca muncitorii sa beneficieze de aceleasi drepturi, conditii de munca si remuneratie indiferent de origine si locul unde muncesc. Este nu principiu social, echitabil. La munca egala, plata egala, spune tatal meu. Analizand propunerea, aflam ca:

„1. Principala modificare se referă la nivelul de salarizare la care are dreptul un lucrător detașat. Directiva actuală prevede numai că lucrătorii detașați au dreptul de a beneficia de un salariu minim. Noua propunere prevede aplicarea acelorași norme privind remunerarea din statul membru gazdă, astfel cum sunt stabilite prin lege sau prin convenții colective de aplicare generală. Lucrătorii detașați și cei locali vor fi, prin urmare, supuși acelorași norme în ceea ce privește salarizarea.

Care este diferența? Adesea, remunerația nu include numai salariul minim, ci și alte elemente, cum ar fi primele (de exemplu, prima de Crăciun), indemnizațiile sau creșterile salariale în funcție de vechime. Statele membre vor avea obligația de a preciza în mod transparent diferitele elemente care compun remunerația pe teritoriul lor. Dacă sunt stabilite prin lege sau prin convenții colective de aplicare generală, aceste elemente vor trebui să fie luate în considerare la stabilirea salariilor lucrătorilor detașați.

Propunerea nu afectează în niciun fel mecanismele de stabilire a salariilor din statele membre, ci urmărește să garanteze că lucrătorii detașați sunt tratați conform aceleași norme ca lucrătorii locali în ceea ce privește salarizarea.

Exemplu:

Unui lucrător detașat în sectorul construcțiilor din Belgia trebuie să i se acorde, în plus față de salariul minim pentru categoria sa (care variază de la 13,379 EUR la 19,319 EUR/oră), o serie de elemente ale remunerației prevăzute de convenția colectivă de aplicare generală din sectorul construcțiilor:

– indemnizație pentru condiții meteorologice nefavorabile; – indemnizație pentru mobilitate;
– plată suplimentară pentru execuția de lucrări speciale;
– indemnizație pentru uzura instrumentelor etc. ”

Sumele pentru aceste prime pot fi achitate in Romania, conform regulilor tarii noastre. Daca vor fi achitate in Belgia, sistemul va functiona prin OPOC, https://www.socialsecurity.be/foreign/en/employer_limosa/infos/otherobligations/construction_sector.html

care va incasa si va redistribui banii lucratorilor, imi spune un antreprenor roman.

IMMurile din Romania nu sunt de acord cu aceasta propunere pentru ca le va limita capacitatea de detasare. Este posibil, intr-adevar, ca numai anumite societati, mari, sa isi permita sa detasaze muncitori. Depinde de ce sume vorbim si de numarul de oameni.

Daca suntem de acord ca ne plac aceste principii de egalitate pe piata economica, trebuie sa le aplicam si in alte circumstante, similare.

” Printr-o scrisoare comună, Bulgaria, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia. Slovacia si România au susţinut că o revizuire a directivei din 1996 este prematură şi că acest proces ar trebui amânat pentru perioada de după expirarea termenului pentru transpunerea directivei privind asigurarea respectării aplicării Directivei 96/71/CE şi după evaluarea atentă a efectelor acesteia. Aceste state membre şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că principiul remuneraţiei egale pentru aceeaşi muncă ar putea fi incompatibil cu piaţa unică, deoarece diferenţele de salarizare constituie un element legitim al avantajului competitiv pe care îl au prestatorii de servicii. De asemenea, aceste ţări consideră că lucrătorii detaşaţi ar trebui să intre în continuare sub incidenţa legislaţiei statului membru de origine în ceea ce priveşte securitatea socială; prin urmare, nu ar trebui să se ia nicio măsură pentru revizuirea legăturilor dintre detaşarea lucrătorilor şi coordonarea securităţii sociale în acest sens. în cele din urmă, statele semnatare au solicitat Comisiei să aibă în vedere acţiuni numai în măsura în care datele disponibile sunt riguros analizate în ceea ce priveşte provocările şi specificitatea prestării serviciilor la nivel transfrontalier.”http://www.amosnews.ro/propunerea-de-revizuire-directivei-9671ce-sl-alinierea-salariilor-detasatilor-la-nivelul-salariilor

Personal, nu imi place defel ideea ca salariile mici pot constitui un avantaj competitiv. Insa, mi-ar placea ca principiul sa fie aplicat atunci si in contextul investitorilor straini care deschid firme in Romania pentru ca e mai economicos. Altfel, avem o dilema filozofica, nu-i asa? Cum putem avea pretentia tratamentului egal in tara gazda, dar nu si in cea de origine, daca principiul salariului nu este un targ bun pentru toata lumea? Discutia reala este pe chestiunea remuneratiei minime in UE si a luptei pentru coeziune care trebuie intarita.

Despre lipsa responsabilitatii la neplata facturilor inca nu se vorbeste. Una dintre problemele cele mai grave din domeniul constructiilor, este cea a „tepelor”, inclusiv din partea firmelor mari, locale, care nu platesc subcontractantii, fortandu-le falimentul si neplata detasatilor. Aici este nevoie de o reglementare severa si reala.

Pentru o explicatie oficiala a noii propuneri de directiva, puteti citi aici: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-467_ro.pdf