Campanii de promovare a produselor traditionale

Scrisoare deschisa petru dl ministru al agriculturii privind situatia bivolilor

bivol zestre

Catre:

 

Dl. Ministru Achim Irimescu,

Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale

Bucuresti, B-dul Carol I

2-4, sector 3

codul postal 030163

oficiul postal 37

 

Stimate Domnule Ministru al Agriculurii,

Stimate Domnule Achim Irimescu,

 

Suntem o mana de oameni care constituim “Asociatia Zestrea Maramuresului”. Prin activitatea noastra, incercam sa promovam identitatea culturala a zonei pentru o integrare frumoasa si corecta in Europa Unita.

Va scriem azi pentru a va aduce in atentie un subiect tare sensibil pentru taranii crescatori de bivoli din Maramures si nu numai. Dupa cum probabil bine stiti, oamenii care mai au curajul să crească bivoli şi să promoveze produsele din laptele de bivolita sunt tot mai puţini.

Din datele pe care le-am gasit noi, reiese ca in 1989 România avea 228.000 de bivoli. Astăzi mai avem doar 13.000 de exemplare. Dezinteresul faţă de această specie rezistentă şi foarte rentabilă, de la care se poate valorifica absolut tot, a făcut ca ţara noastră să fie nevoită să exporte aproape în totalitate produsele din lapte de bivoliţă.

In Romania, bivolii se vând la preţuri derizorii atunci când proprietarii sunt în vârstă şi nu îi mai pot creşte. În străinătate însă preţurile pornesc de la 2.000 de euro pe cap de animal.

Laptele este luat de la tarani de catre firmele de procesare cu 1,5 leu-2 lei maximum, un preţ tare mic, in conditiile in care cei mai multi dintre acestia nu au alte venituri sau traiesc din pensii minime. Anul trecut, taranii au primit subventii de 800 de lei/bivol.

Am pornit aceasta campanie pentru ca ne pasa de viitorul identitatii noastre culturale, rurale, prin prisma modului in care se lucreaza inca pamantul si se cresc animalele la sate. Ne pasa deoarece tocmai prin acestea Romania poate obtine un avantaj competitiv. Bivolii si laptele de bivolita, sunt parte importanta a brand-ului de tara construit pe tema agriculturii durabile, de maxima importanta in contextul globalizarii si-a protejarii intereselor noastre. Credem ca:

  • Este nevoie de o promovare a calitatilor acestui produs si a derivatelor obtinute din acesta, pentru a creste cererea pe piata;
  • Este necesara incurajarea cresterii si inmultirii acestei specii, precum si de infiintarea mai multor fabrici de procesare;
  • Ne trebuie o strategie numai pentru aceasta rasa, altfel, vom inchide un alt capitol din istoria cultural-agricola a tarii.

Prin aceasta scrisoare, dorim sa tragem un semnal de alarma si sa considerati in viitoarele obiective pe care vi le propuneti si problematica ultimilor bivoli din Romania. Speram sa aflati niste raspunsuri la cele exprimate aici si sa ajutati comunitatile de tarani inca crescatori de aceasta specie, sa isi poata desfasura activitatea demn de-acum incolo.

Cu stima,

Asociatia Zestrea Maramuresului

 

Data:11/02/2016

 

Anexe:

-posterul de campanie “Ultimii bivoli din Tara Lapusului”